And if you want it you got it forever

20 december 2011

254. Kolaknas

Som jag har nämnt innan skulle jag koka gräddkola idag. Jag var livrädd för att det skulle skvätta, bubbla och kletas över hela köket. Men den biten gick bra. Men när kolan stelnade var den inte längre kola. Det blev någon grynig massa som som föll sönder så fort man petade på den. I och med att detta var första (och antagligen sista) gången som jag gjorde den här grejen så räknade jag nästan med att något skulle gå fel, men jag trodde det skulle vara att "smeten" inte stelnade. MEN samtidigt vet jag vad som antagligen gick fel. Eftersom jag tittar på massa matlagningsprogram så vet jag att man ska röra så lite som möjligt i grytan när man laga tex caramel. Och det är nog helt enkelt det som hände här. Det blev en massa sockerkristaller i hela röran. Nä, jag testar på att göra knäck UTANFÖR micron imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar