And if you want it you got it forever

25 december 2011

257. Summan av kardemumman - Året som gått - Första halvåret

Ja, det är väl nästan dags att göra en summering av året som gått. Har inte hänt särskilt mycket, men men ;P

Januari
Snö snö snö. Helt plötsligt var jag tillbaka på folkhögskolan jag gått på tidigare. Denna gången i ett annat syfte. Började gå en UGA-kurs som skulle vara i 13 veckor. Jag hade precis träffat en ny kompis; Jenny, som väntade på mig varje dag. Det är lycka :)

Februari
Halkade tre gånger på 1 minut en kall morgon och idag, nästan ett år senare kan jag fortfarande känna av det i ryggen. Hade jag vetat att det skulle ta över 1 månad att få den huggande smärtan i lung-trakten när jag böjde mig fram att gå över, skulle jag nog gått till en doktor... Som tur var slutade i allafall svanskotan göra ont efter 2 veckor! Denna månaden gick jag även på brandutbildning och fick släcka en brinnande docka med brandfilt, jag byggde fågelholkar på Stumholmen och hann till och med att göra en smörkniv. Vår granne blev helt bananas och hivade ut sina köksatiraljer genom fönsterrutan. Ja, GENOM rutan.

Mars
Jag njöt av att det började bli ljusare ute och var oftast iväg på trevliga promenader med man och hund. Snön börade äntligen sakta smälta bort!


Bild från en sådan promenad!
Jag spelade bowling med ugorna. Jag gick på en föreläsning av Benny Grünfeld för andra gången i mitt liv. Jag bloggade när jag egentligen hade bråttom iväg på mornarna
och missade ofta bussen...
UGA-kursen tog slut och helt plötsligt var jag ledig varje dag igen. Jag fick livskris nummer tusen och skulle börja en pulverdiet som varade i 3 timmar. Jag köpta mitt första China Glaze-lack; Jitterbug. Min pappa fyllde 57. Jag började drömma om lägenheten (större än den vi hade) i vårt trapphus som numera stod tom, då grannen som gått banans åkt ut.

April
Vi levde i ekonomisk kris. Jag var den enda som fick in pengar, försäkringskassan hade hållt undan med Fredriks pengar i cirka 2 månader. Vi var på ruinens brant. Vi hamnade på plats nummer 2 i kölistan till den större lägenheten. Jag hittade det bästa receptet på kladdkaka och vi åt wok och gryta som galningar denna månaden.
Wok och gryta!
Jag vann en virkad lila uggla. Efter en superlång promenad längs vattnet kom vi hem svettiga och glada 1 timme innan lägenhetsvisningen. Vi meddelades att vi hade nu plats nummer 1 på lägenheten istället för 2. Jag fick hem min stegräknare (Omron Walking Style Pro) och började missbruka den totalt :) Jag klippte mig själv och det blev bra. Årets första grillning för året ute hos päronen. Vi sålde guld för att kunna köpa mat och jag åt konstiga blandningar av det som fanns i skafferiet; bulgur-svamp-pytteliteköttfärs-majs-blandning anyone? Jag åkte på konstrunda med mamma och storebror.

Maj
Våren kom och jag tog ut min bebis på en massa promenader, fortfarande med stegräknaren i högsta hugg!

Våren kom även i år!
Fredrik och jag hade ett av våra största gräl, antagligen på grund av pengar. Jag flydde hem till mina föräldrar. Nästa dag var problemen lösta och vi bestämde att försäkringskassan inte skulle få nöjet att förstöra vårt förhållande. Jag spenderade en eftermiddag med min Tess på biblioteket. Jag skapade goda maträtter av i princip ingenting:

Vi fick äntligen pengar i mitten av månaden, och lagom tills dess fick Diesel en inflammation och kostade en massa pengar hos veterinären. Jag var på Bredagårdens Handelsträdgård med mamsen. Fredriks uppgifter strulade till sig igen och vi fick meddelat att nya pengar kunde dröja ett tag... Hann vi knappt tänka på då vi var upptagna med att flytta in i vår nya lägenhet!

Juni
Jag började på en ny grej via arbetsförmedligen, då jag inte fick tag på något sommarjobb. Welcome to hell on earth. Uppe på Gräsvik fanns även 2 av mina ugor, så helt ensam var jag inte. Jag hade tjejkväll här hemma och som vanligt kunde folk inte höra av sig... Jag blev svullen i fötterna och började köra LCHF för att bli av med det. Och ja, det hjälpte! På baksidan av våra lägenheter fick vi se ett (två!) mirakel. Två nyfödda rådjur med deras mamma. Sötare har jag aldrig sett! Vi firade Fredriks pappas födelsedag. Jag och Fredrik firade midsommarafton helt själva ute i Listerby, vi grillade, drack vin, öl och badade i poolen, precis som det ska va! Vi gick på härliga promenader till Orre kulle.
Orre Kulle
Resten av året kommer senare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar