And if you want it you got it forever

6 april 2011

Fläskfilégryta med wok

Jag tycker om att laga mat från grunden. Och ja vill man ha gryta så finns det väl kanske inget alternativ att välja färdigköpt? Eller? Men hur som helst. Var meningen att vi skulle ätit grytan till middag i måndags redan, men då blev det så att vi skulle åka iväg och handla helt plötsligt. Blir lätt så lite oväntat när man är beroende av andra (deras bilar...). Men jag hade i allafall redan hunnit skära upp köttet, som var en FUL fläskfilé. Var så mycket senor och fett, så det hade inte gått att äta den "hel". Men köttet fick jag slänga in i en påse i kylen och låta det vänta på morgondagen.

Igår tisdags gjorde jag grunden till grytan, med fräst lök, några vit och kryddpepparkorn, ett par lagerblad, vatten, buljong och morötter. Det fick stå och koka ett bra tag. När jag använder mig utav fläskkött låter jag aldrig köttet koka med i grytan mer än en liten stund. Går sönder allt för fort. Däremot nötkött får ligga i flera timmar! Grytan fick stå på spisen, för vi tänkte äta efter grannen vart här på fika. Men sen blev det så himla sent, då grannen stannade i nästan 5 timmar på fikat ;P

Så idag, ÄNTLIGEN åt vi grytan :) Med wokade grönsaker. Supergott! När man äter så här god mat är potatis och ris så överflödigt, för man vill ju ändå inte äta sig mätt på stärkelserna.



Vattenkastanjerna i woken bryter av perfekt mot allt det mjuka.



Och så här ser det lilla busfröet ut när han sitter och försöker tigga till sig vår mat.
Söt är han i allafall :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar